APRIL SAVINGS
-40%
1 vuodeksi REKISTERÖINTI ja UUDISTAMINEN
tarjouksia ei voi yhdistää

Parhaat varastotarjoukset 150 maasta

Yli 100 000 tyytyväistä käyttäjää

Tarjoukset halvemmalla jopa 90% lähtöhinnasta

Suora yhteys jälleenmyyjiin ja tukkukauppiaisiin

B2B- ja B2C-kauppa - yksi kirjain, monta eroa

B2B- ja B2C-kauppa - yksi kirjain, monta eroa

Vaikka lyhenteet B2B ja B2C näyttävät hyvin samankaltaisilta, ne kuvaavat kahta eri kaupan alaa. B2C on lähinnä vähittäiskauppaa ja B2B on tukkukauppaa sekä tuontia ja vientiä. B2C-kaupassa kauppasopimusten osapuolet ovat elinkeinonharjoittaja ja kuluttaja, kun taas B2B-kaupassa ne ovat yrityksiä. Mitkä ovat seuraukset? 1. Ostajan oikeuksien suojaaminen B2C-kauppaa käytetään, koska elinkeinonharjoittaja on vahvemmassa asemassa kuluttajaan nähden. Näin ollen esimerkiksi oikeus palauttaa tavarat 14 päivän kuluessa ilman perusteluja, jos ostos on tehty muualla kuin paikan päällä (eli pääasiassa verkossa). B2B-kaupassa tällaisia säännöksiä ei sovelleta, koska yksikään sopimuksen osapuolista ei ole kuluttaja. Myyjä voi toki hyväksyä palautuksen, mutta hänellä ei ole siihen velvollisuutta - tämä kannattaa muistaa tilausta tehdessä. Ainoa poikkeus on se, että elinkeinonharjoittaja ostaa tavaroita muuhun kuin liiketoimintaansa liittyvään tarkoitukseen. Toisin sanoen, jos ostat tavaroita jälleenmyyntiä varten, et ole kuluttaja, eikä sinulla ole oikeutta palautukseen. 2. Tapahtuman arvo Keskimääräinen tilausarvo on B2B-kaupassa paljon suurempi kuin B2C-kaupassa. Tästä aiheutuu useita seurauksia, mutta tärkein niistä on kysymys liiketoimien turvallisuudesta. Tukkumyynnissä ei käytetä monia vähittäiskaupasta tuttuja käteviä ja turvallisia maksutapoja. Sen sijaan on muita, joista voit lukea täältä ""https://merkandi.pl/articles/jak-zadbac-o-wieksze-bezpieczenstwo-transakcji-w-handlu-hurtowym"">Secure_Transactions. 3. Viimeistelymenetelmät Vähittäiskauppa on yhä enemmän sähköistä kaupankäyntiä eli verkkokauppaa. Vaikka perinteinen myynti ei luultavasti koskaan katoa, sähköisen kaupankäynnin arvo kasvaa joka vuosi. B2B-kaupassa käynti myyjän tiloissa, ehtojen sopiminen paikan päällä tai tavaroiden noutaminen suoraan varastosta ovat kuitenkin paljon useammin haluttu tapa saada kauppa päätökseen. Vaikka viestintämuodot ovat muuttumassa, monet ostajat ja myyjät pitävät edelleen henkilökohtaisia tapaamisia parempana kuin verkkokaupan viimeistelyä. 4. Kuljetus ja toimitus B2C-markkinoita hallitsee malli, jossa kauppias järjestää tavaroiden kuljetuksen kuluttajalle. Muunlainen tilanne on lähes mahdoton. B2B-kaupassa tilanne on erilainen - jotkut myyjät pystyvät järjestämään kuljetuksen, toiset eivät. Siksi sinun on syytä lukea huolellisesti tarjousten kuvaukset ja kysyä tästä liiketoimen osatekijästä. Saattaa olla hyödyllistä tuntea myös incoterms - kansainvälisen kaupan säännöt, joista voit lukea täältä ""https://merkandi.pl/articles/incoterms-czyli-miedzynarodowe-reguly-handlu"">Incoterms. 5. ALV Loppuasiakas maksaa arvonlisäveron. Jos ostat esimerkiksi television kotiisi, maksat sen. Jos ostat television jälleenmyyntiä varten, asiakas maksaa lopullisen arvonlisäveron. Tämä on erityisen tärkeää, jos aiot tehdä ostoksia EU:n alueella - arvonlisäverovelvollisena voit ostaa tavaroita nollaverokannalla edellyttäen, että myös myyjä on arvonlisäverovelvollinen. Voit myös lukea lisää arvonlisäverosta täältä ""https://merkandi.pl/articles/wszystko-co-musisz-wiedziec-o-vat-ue-w-zakupach-hurtowych"">EU:n arvonlisävero. Kuten huomaat, B2B- ja B2C-kaupankäynnin välillä on melko paljon eroja - ne kannattaa tuntea, jotta vältät väärinkäsitykset, kun teet sopimuksia tukkukauppiaiden, valmistajien ja jakelijoiden kanssa.

Tekijä:
Merkandi - B2B kauppa-alusta

Merkandi - B2B kauppa-alusta

Merkandi on kansainvälinen tukkukaupan alusta hyödykkeille, joita tarjotaan sekä tavanomaisessa tukkukaupassa että ulosottomiehen takavarikoimien, ylijäämätuotannon ja -varastojen, yritysten selvitystilojen, kuluttajien palautusten jne. yhteydessä.

Edellinen merkintä Seuraava merkintä
Ilmainen uutiskirje

Päivittäiset ilmoitukset uusista tuotteista ja uutisista Merkandi palvelussa.