FLASH SALEFLASH SALE
-20%
Vuosittaiseen REKISTERÖINTIIN
tarjouksia ei voi yhdistää
15 Jäljellä olevien pakettien määrä
Markkinoiden ykkösalusta
Alusta
markkinoiden ykkönen

B2B- ja B2C-kauppa - yksi kirjain, monta eroa

B2B- ja B2C-kauppa - yksi kirjain, monta eroa

Vaikka lyhenteet "B2B" ja "B2C"; näyttävät hyvin samanlaisilta, ne tarkoittavat kahta eri kauppahaaraa. Periaatteessa B2C tarkoittaa vähittäiskauppaa, kun taas B2B, tukkukauppaa, tuontia ja vientiä. B2C-kaupassa sopimuspuolina ovat elinkeinonharjoittaja ja kuluttaja, kun taas B2B-kaupassa nämä ovat vain yritykset.

B2B vs. B2C – mitä seurauksia tästä on?

Ostajan oikeuksien suoja

Käytetään B2C-kaupassa, koska elinkeinonharjoittajalla on vahvempi asema kuluttajaa kohtaan. Näin ollen ostajalla on muun muassa oikeus palauttaa tuote 14 päivän sisällä syytä ilmoittamatta, jos ostos on tehty toimipaikan ulkopuolella (eli pääosin verkkokaupasta). B2B-kaupassa nämä säännöt eivät päde, koska kumpikaan sopimuspuoli ei ole kuluttaja. Myyjä voi toki hyväksyä palautukset, mutta sellaista velvollisuutta ei ole - muistakaa se tilauksen yhteydessä. Poikkeus tapahtuu vain tilanteessa, jossa elinkeinonharjoittaja ostaa tavaroita muihin kuin liiketoimintaansa liittyviin tarkoituksiin. Toisin sanoen, jos ostat tuotteen jälleenmyyntiä varten, et ole kuluttaja, etkä ole oikeutettu hyvitykseen.

Tapahtuman arvo

Keskimääräinen tilauksen arvo B2B-kaupassa on paljon korkeampi kuin B2C-kaupassa. Tämä aiheuttaa useita seurauksia, mutta tärkein niistä on tapahtumaturvallisuus. Monia vähittäiskaupassa suosittuja käteviä ja turvallisia maksutapoja ei käytetä tukkukaupassa. Sen sijaan on muita. Voit lukea niistä täältä  Turvalliset tapahtumat.

>

Tapahtumien viimeistelymenetelmät

Vähittäiskaupasta on tulossa yhä enemmän sähköistä kaupankäyntiä eli verkkomyyntiä. Vaikka perinteinen kaupankäynti ei todennäköisesti koskaan katoa, verkkokaupan arvo kasvaa jatkuvasti. B2B-liiketoiminnassa haluttu tapa viimeistellä kauppa on kuitenkin käydä myyjän tiloissa paikan päällä sopimusehtojen määrittämiseksi tai tavaran nouto suoraan varastosta. Viestinnän muodot muuttuvat, mutta monet ostajat ja myyjät pitävät edelleen kasvokkain tapaamisista sen sijaan, että ne viimeistelevät tapahtumia verkossa.

Kuljetus ja toimitus

B2C-markkinoilla hallitseva malli on malli, jolla elinkeinonharjoittaja järjestää tavaroiden kuljetuksen kuluttajalle. Kaikki muut tilanteet ovat erittäin harvinaisia. Samaan aikaan B2B-kauppa on erilaista:  jotkut myyjät voivat järjestää kuljetuksen, kun taas toiset eivät. Siksi sinun tulee lukea tarjoukset huolellisesti’ kuvaukset ja kysy toimitusvaihtoehdoista. Sinun tulee myös tutustua "incoterms"iin eli kansainvälisen kaupan sääntöihin, joista voit lukea täältä Incoterms .

ALV

Lopullisen vastaanottajan tulee maksaa ALV. Jos esimerkiksi ostat television kotiisi, joudut maksamaan siitä arvonlisäveron. Mutta jos ostat television jälleenmyyntiä varten, arvonlisäveron maksaminen on asiakkaallasi. Tämä on erityisen tärkeää, kun aiot ostaa tavaroita EU:sta. ALV-velvollisena voit ostaa nollaveroisen tuotteen niin kauan kuin myyjä on myös arvonlisäverovelvollinen. Voit lukea lisää arvonlisäverosta täältä VAT UE.

 

Kuten näet, B2B- ja B2C-kaupankäynnin välillä on melko paljon eroja. Heidät kannattaa tuntea, jotta vältytään väärinkäsityksiltä päätettäessä kauppoja tukkukauppiaiden, valmistajien ja jakelijoiden kanssa. 

Tekijä:
Merkandi - B2B kauppa-alusta

Merkandi - B2B kauppa-alusta

Merkandi on kansainvälinen tukkukaupan alusta hyödykkeille, joita tarjotaan sekä tavanomaisessa tukkukaupassa että ulosottomiehen takavarikoimien, ylijäämätuotannon ja -varastojen, yritysten selvitystilojen, kuluttajien palautusten jne. yhteydessä.

Edellinen merkintä Seuraava merkintä
Tilaa ILMAINEN uutiskirje – pysy ajan tasalla!

Älä missaa päivittäisiä tietoja uusista tuotteista ja uutisista Merkandissa. Aloita hankkimalla alennuskoodi rekisteröitymisen yhteydessä.